Analiza ekspercka

Jeśli zastanawiasz się dlaczego przeprowadzać audyt ekspercki, a nie na przykład badania z użytkownikami, to przeczytaj Usability Testing Versus Expert Reviews, UXmatters.

O podstawowych założeniach oceny eksperckiej można przeczytać w 6 Things You Didn’t Know About Heuristic Evaluations (Measuring Usability).

Audytować można na dwa sposoby:

  1. oceniając serwis według listy heurystyk (stwierdzeń typu „Czy instrukcje i komunikaty wyświetlane przez system są zwięzłe i zachęcające do działania?”) – lista kontrolna
  2. wczuwając się w użytkownika, przeglądać serwis i realizować najczęstsze scenariusze użycia – przegląd poznawczy (cognitive walkthrough)

O tym, czym różnią się obydwie metody i że warto je ze sobą łączyć, Measuring Usability pisze w artykule What’s The Difference Between A Heuristic Evaluation And A Cognitive Walkthrough?.

Userfocus przestrzega przed błędami w czasie przeprowadzania audytów Do you make these 4 mistakes  when carrying out a usability review?.

Na koniec nie wypadałoby przecież pominąć tekstu twórcy metody, Jakoba Nielsena – How to Conduct a Heuristic Evaluation. Ale przyznaję, że ja tego nie przeczytałam :)

Przegląd poznawczy

Decydując się na cognitive walkthrough dobrze przeczytać The 4 questions to ask in a cognitive walkthrough, od Userfocus.

Listy kontrolne

List heurystyk jest dużo. Jedne są bardzo szczegółowe, pytając np. o spójność czcionki czy widoczność komunikatów błędu w formularzach. Inne – bardzo ogólne, pozwalają na różną operacjonalizację, czyli przełożenie zasady na działanie interfejsu. Ciężko wskazać najlepszą listę. Nie każda pasuje do każdego serwisu. Najlepiej przetestować samemu. Ja wykorzystałam ostatnio listę Ravdena i już wiem, że nigdy jej nie użyję. Czekam teraz na okazję do sprawdzenia Psychological Usability Heuristics. Pozostałe listy:

Ten Usability Heuristics, najbardziej znane i najbardziej ogólne, od Jakoba Nielsena i Rolfa Molicha

247 web usability guidelines, David Travis z UserFocus. O praktycznym wykorzystaniu pisało Smashing Magazine

Heuristic Evaluation – A System Checklist, Xerox Corporation

Lista kontrolna oceny użyteczności interfejsu użytkownika, HCI PJWSTK

General Usability Checklist, University of Minnesota Duluth

Web Usability Checklist, The College of New Jersey

Usability Guidelines, Information Services & Technology at MIT

Jeśli ktoś korzysta z Delicious i chce podążać za tematem, może śledzić mój stos Usability expert reviews.

Raport z badania

Gdy przyjdzie ci już napisać raport z analizy eksperckiej, albo badań z użytkownikami, pomyśl o priorytetyzacji zaobserwowanych błędów. Może ci w tym pomóc diagram opracowany przez UserFocus – How to prioritise usability problems.

Moderacja badań z użytkownikami

Trafiłam też niedawno na bardzo dobre artykuły dotyczące moderacji badań z użytkownikami.

O różnych „osobowościach” respondentów pisze UX Matters w A Plethora of Participant Personalities.

A jeśli masz problem z koncentracją w czasie prowadzenia badania, przeczytaj Paying Attention: The Most Valuable Skill in UX Research na UX Magazine.

Credits: photo by Newsflash