Wiesław Kotecki „ING BusinessMobile – How to create consistent experience?”

zdaniem Maćka Majera:

Kilku prelegentów tego dnia konferencji zdecydowało pochwalić się realizowanymi projektami.  Niestety, niewiele było prezentacji, które bardziej szczegółowo omawiałyby proces projektowy, co zapewne częściowo wynikało z ograniczonego czasu jakim dysponowały osoby występujące. Nikt nie przedstawił pełnego case study, w którym pokazałby co działo się za kulisami projektu, ale Wiesiek Kotecki w swojej prezentacji przekazał co było ciekawego i charakterystycznego w projekcie, o którym opowiadał. A opowiadał o trwającym od ponad dwóch lat projekcie bankowości korporacyjnej dla ING, w którym uczestniczyła jego firma – Uselab. Dwa lata na realizację projektu wydawałoby się bardzo dużą ilością czasu, ale jak już na początku prezentacji się okazało, zakres projektu trzykrotnie przekroczył pierwotne założenia, co wymagało również zmiany podejścia do projektu.

Statystyki dla projektu ING BusinessMobile

Statystyki dla projektu ING BusinessMobile

Zamiast tworzyć makiety, powstały guideline’y definiujące jak należy projektować, a zamiast tradycyjnego podejścia waterfall’owego, lepszym rozwiązaniem okazała się praca w agile. Wiesław podał ciekawy przykład „zwinnej”, bliskiej współpracy z klientem, gdy ten (w trakcie trwania projektu) poprosił o stworzenie koncepcji aplikacji mobilnej w tak zwanym międzyczasie. Zorganizowane zostały warsztaty z klientem, w czasie których zagadnienie było analizowane, a następnie (w ramach tych samych warsztatów!) projektowane były makiety oraz grafika finalnej aplikacji.

Powstające podczas jednego spotkania makiety i projekty graficzne dla aplikacji mobilnej ING BusinessMobile

Powstające podczas jednego spotkania makiety i projekty graficzne dla aplikacji mobilnej ING BusinessMobile

Możliwość zapoznania się z efektami tej współpracy będziemy mieć 20 maja.

Adam Plona „How we built the biggest homepage in Poland? (WP.pl case study)”

zdaniem Antka Opolskiego:

Premiera nowej Wirtualnej Polski była dużym wydarzeniem nie tylko w UXświatku. Dlatego na prezentację Adama Plony czekałem chyba najbardziej.

Spodziewałem się, że pierwsza połowa wystąpienia poświęcona będzie przeprowadzonym obszernym, wielotygodniowym badaniom, precyzyjnej rekrutacji respondentów oraz wynikom tych badań. Nie. Okazało się, że jedną podstawowych metod sprawdzenia czy po deadlinie firma nie pójdzie z torbami były: ambush guerilla user testy (po polsku: badawcza partyzantka). Na klasyczne, „stacjonarne” badania nie było po prostu czasu (nowa odsłona powstawała 2 miesiące). Na wiele wątpliwości projektowych odpowiedź znaleziono dopiero po odpaleniu nowej wersji, kiedy to zaczęto ją solidnie A/B testować. Bardzo podoba mi się takie podejście – drastyczna zmiana i późniejsze dopracowywanie detali – choć wymaga ono od osób odpowiedzialnych za projekt stalowych nerwów lub solidnego zapasu mocnego alkoholu.

Related but very old link: Changing the Guardian through guerilla usability testing

Conchita na UX Poland

Conchita na UX Poland

Agnieszka Osytek „Migam – We make a connection between two words”

zdaniem Ani Borysiewicz:

Ze zdwojoną ciekawością słucham prezentacji dotyczących rozwiązań nie dla tych „przeciętnych”, „zwykłych” użytkowników, ale ludzi, dla których standardowe serwisy nie są wystarczająco „używalne”. Ludzie głusi wcale nie należą mniejszości, bo jak powiedziała Agnieszka, jest ich na całym świecie około 72 mln. A ponieważ porozumiewają się w zupełnie inny sposób niż słyszący, 70% z nich ma problemy ze zrozumieniem słowa pisanego. Migam.org