Konferencję podzielono na 10 segmentów: zdrowie, wiedza, jedzenie, społeczności, pieniądze, rozrywka, technologia, tkanka miejska, transport i miasta. Dzięki temu zamysłowi w pofabrycznej przestrzeni mieli okazję spotkać się specjaliści z różnych dziedzin, których łączy podejście Human-Centered Design.

Jak na każdej konferencji, i na tej zdarzyły się wystąpienia dobre lub bardzo dobre oraz takie, które po tygodniu już trudno sobie przypomnieć. Keynote autorstwa Willy’ego Laia należał raczej do tych drugich. Lai w prawie godzinnym wystąpieniu tłumaczył na najprostszych przykładach, czym jest UX i jakie mogą być konsekwencje braku myślenia o UX w biznesie. Odbiór takiej prezentacji na sam początek konferencji nie był korzystny, a ja żałowałam, że osoba z takim doświadczeniem nie podzieliła się z nami bardziej zaawansowanymi przykładami – odnośnie prezentacji Laia miałam zdecydowanie wyższe oczekiwania. Keynote był skierowany raczej do laików i dopiero kolejne wystąpienia miały przynieść nam większą porcję inspiracji.

Willy Lai dający wystąpienie na konferencji

Wystąpienie Willy’ego Laia

Jenn Maer, Design Director / IDEO – „Why Storytelling Matters in Healthcare?”

Pierwszy panel (o zdrowiu) rozpoczęła Jenn Maer z IDEO. Na szczęście! Natychmiast podniosła poziom, a jej świetne wystąpienie skłoniło mnie do rozważenia udziału w prowadzonym przez nią on-line’owym kursie o storytellingu. Maer zauważyła, że zdrowie jest dla nas wszystkich źródłem najsilniejszych emocji – niepokoju, troski o bliskich, szoku (gdy dowiadujemy się o poważnej chorobie) lub uczucia ulgi (gdy zdrowiejemy), natomiast sposoby komunikacji dotyczącej zdrowia należą do najbardziej suchych i wypranych z emocji. Słusznie wywnioskowała, że wyrzucamy do kosza ulotki informacyjne, ale chętnie słuchamy innych ludzi, dlatego w profilaktyce i leczeniu warto wykorzystać dobrze zaprojektowany storytelling („make it personal, make it relevant, make it human”) oraz pamiętać o tym, że ludzie, którzy podejmują decyzje biznesowe też są… ludźmi, w związku z czym do biznesu również warto kierować emocjonalny przekaz.

Daniela Signorino, Key Account Manager / Moleskine – „Why Handwriting still matters in the Digital Era?”

Żałuję, że w tak niewielkim stopniu potencjał swojego wystąpienia wykorzystała Daniela Signorino z Moleskine (panel „Wiedza”). Tytuł prezentacji stawiał pytanie „Czemu odręczne pisanie wciąż jest ważne w cyfrowym świecie?”, natomiast zamiast odpowiedzi dostaliśmy pakiet informacji prasowej o najnowszym produkcie Moleskine (Handwriting Set). Szkoda, bo to firma, która bardzo skutecznie kreuje u odbiorców konkretną potrzebę i świetnie byłoby usłyszeć, co stoi za tym sukcesem.

Drew O’Malley, Chief Digital Officer / AmRest – „5 Forces Shaping Restaurants Today”

Ciekawe wystąpienie dał natomiast Drew O’Malley z AmRest, który opowiedział o pięciu siłach, które kształtują obecnie branżę „jedzeniową”. Nie byłam nigdy związana zawodowo z tą dziedziną, dlatego z ciekawością posłuchałam diagnozy obecnej sytuacji. Siły te to:

  1. London – tak, to londyńska różnorodność i międzynarodowy kocioł napędza obecnie trendy kulinarne w Europie
  2. Transparency – coraz więcej osób chce wiedzieć, co dokładnie znajduje się na talerzu, czy zawiera gluten i ile ma kalorii
  3. Delivery – czasem to my lubimy wyjść coś zjeść, a czasem chcemy, żeby to jedzenie przyjechało do nas. Stąd rosnąca popularność takich usług, jak np. UberEATS
  4. Experience – liczy się całościowe doświadczenie, o czym wiedzą na przykład klienci sklepów stacjonarnych Eataly
  5. Digital – podobno 94% millenialsów korzysta ze smartfonów w restauracjach. Komentarz niepotrzebny ;)

Coraz większą rolę odkrywa też rozszerzona rzeczywistość i wykorzystanie jej w restauracyjnych aplikacjach, dzięki którym możemy np. sprawdzić, jakie składniki zawiera jedzenie w restauracji i ile ma dokładnie kalorii.

Filip Miłoszewski, CEO / Listonic – „The rise of voice interfaces and why soon we’ll be having conversations with our fridges”

Również w „jedzeniu” wystąpił Filip Miłoszewski z Listonica – on jednak nie opowiadał wcale o swoim produkcie, ale skupił się na omówieniu rosnącego znaczenia wyszukiwania głosowego i kontekstach jego użycia (okazało się, że użytkownicy Alexy najczęściej korzystają z niej w kuchni, gdy gotują i nie mogą korzystać z ekranu dotykowego). Z rozmów z uczestnikami wynikało, że nie wszystkim przypadł do gustu temat wystąpienia, ale mnie spodobało się, że nie wszyscy skupiali się na reklamowaniu własnego biznesu ;)

 

Johan Adda, Ex-Apple, User Experience Architect / „What if your emotions could change your device’s user interface?”

Według mnie, najmocniejszą sekcją okazała się „Technologia”, która rozpoczęła drugi dzień konferencji. Na początek wysłuchaliśmy Johana Addy, występującego pod (chyba dożywotnim) tytułem Ex-Apple, który pracuje właśnie nad książką „Human Adaptive Design”, a w swoim wystąpieniu skupił się na emocjach i ich znaczeniu w odbiorze usług i produktów (a nawet fizycznych opakowań). Johan wysunął tezę, że emocje nie tylko mogą, ale nawet powinny modyfikować technologię i to, jak ta technologia z nami współpracuje, ponieważ ostatecznie to emocje użytkowników determinują ich rodzaj zaangażowania. A do słynnego połączenia Human, Technology i Design dodał jeszcze Art, czyli szczyptę sztuki, która w naszych projektach powinna być źródłem kluczowej odrobiny zachwytu.

Prezentacja Johana Addy i slajd Human/Design/Technology/Art

Prezentacja Johana Addy

Marcin Malicki, Project Manager / Wirtualna Polska – „Technology vs Design: Limitations make Art”

Marcin Malicki również wystąpił w panelu „Technologia” i dał jedno z najlepszych wystąpień całej konferencji, zaczynając od rozbijania mitów dotyczących przekonań projektantów. Kilka bolesnych prawd skutecznie sprowadziło nas na ziemię :) Marcin słusznie zwrócił uwagę, że niemal nikt z obecnych na sali projektantów nie jest zaangażowany w rozwój żadnej rewolucyjnej technologii, a przekonanie, że nowe technologie zbawią świat, skutkuje tylko niebezpiecznym technokratycznym bullshitem i pompowaniem startupowej bańki. Co w takim razie od nas zależy? W jaką stronę iść, jeśli chcemy pracować nad innowacją? Marcin sugerował, że oprócz standardowego podejścia i skupienia na rozwiązaniach technologicznych i modelu biznesowym, kluczowe jest zbudowanie w zespole kultury pomagającej te innowacje rozwijać i to wyjście od tej solidnej kultury może zapoczątkować rozwój innowacyjnych idei.

Wystąpienie Marcina Malickiego

Wystąpienie Marcina Malickiego: „If you think technology can solve your security problems, then you don’t understand the problems and you don’t understand the technology.” Bruce Shneir

Powyższa relacja to oczywiście duży skrót – coś dla siebie podczas konferencji mogły znaleźć również osoby zainteresowane kryptowalutami, projektanci opakowań, miłośnicy Ubera czy fascynaci architektury. Świetne wrażenie zrobiła (oczywiście!) prezentacja twórczości studia Platige Image, bardzo ciekawie o projektowaniu partycypacyjnym opowiedziały Agnieszka Sikorska i Marta Grochowska z Engage Warsaw, natomiast największym rozczarowaniem (przynajmniej dla mnie, w porównaniu do oczekiwań) była prezentacja NATO. Przekrój przez tyle dziedzin współczesnego życia zapewniał dużą różnorodność treści i inspiracji, ale też skutkował sporą niespójnością w podejściu i poziomie prelegentów – to jest jednak ryzyko, które musi ponieść każda konferencja oraz jej uczestnicy :) Jestem ciekawa, jak rozwinie się łódzkie WCF Davos – pierwsza edycja na pewno została zorganizowana z rozmachem, trzymam więc kciuki za dalszy rozpęd!