WUD zagościł do Trójmiasta po raz pierwszy, a stało się tak z inicjatywy Adriana Dampca oraz Adama Michalskiego z CHI Polska. Jeśli zastanawialiście się kiedyś czy dwie osoby są w stanie z powodzeniem zorganizować wydarzenie dla dwustu osób – odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak :) Organizacyjnie wszystko zagrało – przestronne miejsce konferencji (aula SWPS w Sopocie), agenda dająca sporo okazji do networkingu, formuła krótkich prezentacji oraz żelazny punkt każdej konferencji, czyli świetne after party :) Jeśli chodzi o merytorykę – uczestnicy mogli wysłuchać 6 prezentacji praktyków z całej Polski, w tym mojej skromnej osoby. Były to zarówno case study jak i prezentacje teoretyczne, każda trwała ok. 20 minut. Czas minął mi bardzo szybko i trochę żałowałam, że nie było więcej wystąpień. Pewnie w kolejnych edycjach :)

Konferencję otworzyło wystąpienie Oskara Szymczyka oraz Adriana Dampca, którzy barwnie opowiadali o redesignie największej w Polsce platformy blogowej – Bloog.pl.  Jednym z głównych wyzwań tego projektu było odświeżenie platformy tak, aby zmiany były widoczne i odczuwalne, ale równocześnie nie odstraszały dotychczasowych użytkowników swoją rewolucyjnością. Jest to problem, z którym mierzy się niemal każdy projektant UX przystępujący do redesignu tzw. serwisu z tradycjami. Ciekawie było usłyszeć jak podchodzi się do tej kwestii w jednym z największych polskich portali internetowych.

Jako projektant UX, który na co dzień nie pracuje w scrumie bardzo czekałam na wystąpienie Huberta Wawrzyniaka z Allegro i się nie zawiodłam :) Hubert z pasją opowiadał o procesie projektowym w Allegro a jego slajdy bazujące na odręcznych rysunkach mocno zapadały w pamięć. Osobiście zwróciłam szczególną uwagę na część poświęconą roli projektanta UX w zespole scrumowym, zwłaszcza, że o tej roli, choć z nieco innej perspektywy, mówiłam chwilę wcześniej.

Adam Michalski z Nokautu przedstawił metodę, o której sporo się ostatnio mówi i pisze, Customer Journey Map, i pokazał jak dane uzyskane za jej pośrednictwem mogą przełożyć się na optymalizację sklepu internetowego. Temat wystąpienia współgrał z prezentacją Tomka Karwatki sprzed kilku dni (podczas WUD na Pradze) i jego apelem, by branża UX mocniej zwróciła się w stronę optymalizacji.

Poprawione formularze urzędowe zaprojektowane przez zespół COI (dzięki uprzejmości Jessiki Kolarz)

Poprawione formularze urzędowe zaprojektowane przez zespół COI (dzięki uprzejmości Jessiki Kolarz)

Podczas prezentacji Jessiki Kolarz i Rafała Drewnowskiego mieliśmy natomiast okazję zobaczyć nowe wersje papierowych formularzy urzędowych, nad którymi pracował zespół Centralnego Ośrodka Informatyki i dowiedzieć się, co należy wpisać w rubryce „nupturient” gdy na taką kiedyś trafimy ;) Z perspektywy osoby, która wypełniła setki nieużytecznych formularzy by otworzyć własną firmę, była to opowieść bardzo krzepiąca. I fascynujący, niecodzienny projekt, nad którym chętnie pochyliłby się niejeden projektant UX.

Jako ostatni wystąpił Piotr Bucki, który w sugestywny i dowcipny sposób opowiadał czego marketingowcy mogą nauczyć się od branży UX. Z przyjemnością jeszcze kiedyś Piotra posłucham.

Osobiście będę miło wspominać WUD Trójmiasto. Była to kolejna okazja, by spotkać inspirujących ludzi i posłuchać jak nad UXem pracuje się gdzie indziej. Po konferencji zostało mi kilka stron notatek, nowe kontakty i mnóstwo pozytywnych wrażeń. Do zobaczenia za rok :)