Profil specjalistów UX w Polsce – prezentacja wyników badania społeczności User Experience w Polsce

Wystąpienie otwierające. Joanna Kwiatkowska i Tomasz Skórski zaprezentują wyniki badania o polskiej branży UX.

Bez sensu to całe projektowanie

Abstrakt: Nowy serwis internetowy – użyteczny i nikomu nie potrzebny? Badanie z użytkownikami, z którego nic nie wynikło? Projekt, po którym nie wiesz, czy był sukcesem czy porażką? Opowiemy o projektowaniu zorientowanym na CELE i unikaniu takich scenariuszy. Trochę teorii i przykładów z życia.

IfixUX: Opowiecie trochę o projektowaniu w Agorze? Czy Wasze „przykłady z życia” będą o wpadkach, czy o sukcesach?

Justyna Karamuz i Dominika Zaleska: Projektowanie w Agorze każdego dnia przekonuje nas, że trzeba znać cel swoich działań. Opowiemy o metodzie, której tu używamy, zobrazujemy to różnymi wpadkami i sukcesami. Zdradzimy też kilka naszych.

Chwała żyrafie, czyli o projektowaniu serwisu bankowości elektronicznej dla dzieci

Abstrakt: Proces projektowania pierwszego w Polsce serwisu bankowości elektronicznej dla dzieci, SKO. Studium przypadku.

IfuxUX: Jaki aspekt tego projektu był dla Ciebie najciekawszy?

Paulina Rzymska: Projektowanie dla dzieci to fajne i inspirujące zajęcie. A także bardzo wymagające. Trzeba schować na chwilę przyzwyczajenia z projektów dla dorosłych, przestawić się na inne rozwiązania i nieustannie pytać: Czy mogę użyć tego rozwiązania? Czy dzieci to zrozumieją? Czy im się spodoba? Ciekawie jest także zderzyć swoje pomysły ze spontanicznymi i bardzo szczerymi wypowiedziami dzieci podczas badań. Obserwacje w labie a potem lektura raportu to gwarancja dobrej zabawy. A czasem także zimny prysznic dla projektanta :)

Dlaczego Windows Phone łaskocze i co z tym zrobić?

Abstrakt: Styl projektowania Modern UI znacznie odstaje od typowych rozwiązań, do których przyzwyczaiły nas nasze iPhone’y czy smartfony z androidem. Opowiem o doświadczeniu projektowania aplikacji kulinarnej Przepisy.pl dla Windows Phone w porównaniu z innymi platformami mobilnymi (apple, android, nokia).

IfixUX: Co było największym wyzwaniem przy projektowaniu na Windows Phone?

Agata Pasikowska: Podczas projektowania na Windows Phone konieczne było skrupulatne poznanie wytycznych projektowych dla Modern User Interface. Posłużyło to mi m.in. w wyznaczeniu stylu zachowania użytkowników Windows Phone, ich możliwych przyzwyczajeń, skrótów, nawyków czy ograniczeń i możliwości. Następnie tę wiedzę należało skonfrontować z celami projektowanej aplikacji kulinarnej, jej aktualnym flow użytkowników i charakterem marki. Integracja tej wiedzy – zgodności z wytycznymi projektowymi, dbania o dobro użytkownika i spójności ze strategią marki – była dla mnie najtrudniejsza, z naciskiem na wytyczne projektowe Microsoft’u. Czemu, odpowiem podczas mojej prezentacji – Dlaczego Windows Phone łaskocze (poznawczo) :)

E-PUAPka. E-usługi polskiego sektora publicznego. Problem projektowania usług i użyteczności

Abstrakt: Studium przypadków. Serwisy zbiorów archiwalnych, e-puap, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, PL.ID ew. inne

IfixUX: Czy otrząsnąłeś się już z szoku po wkroczeniu do branży IT, co gorsza, do sektora publicznego?

Marcin Malicki: Myślę, że tak, bo to już prawie 2 lata. Szokiem był początek pracy w Narodowym Archiwum Cyfrowym. Uderzała  nieprawdopodobna biurokracja, masa procedur, sprawozdań  tabelek w Excelu. Dało się to jednak przeżyć dzięki świetnej atmosferze w zespole, determinacji wszystkich do zmian, pewnego luzu i otwartości dyrekcji.

Drugi element tego szoku to wejście w działkę IT. Nigdy nie bałem się technologii, ale jestem jednak kulturoznawcą, pracowałem wcześniej w zupełnie innej działce. Pisanie pierwszej specyfikacji systemu, rozmowy z szefem serwerowni o wolumetrii bazy danych… to było trochę jak wyprawa etnograficzna w głąb Interioru ;) Teraz, w Centralnym Ośrodku Informatyki, to już kaszka z mleczkiem.

Na pewno jednak jakiś element stałego zdumienia mnie nie opuszcza. Wynika on jednej strony z tego, jak sfera „e-państwa” czy „e-usług” jest zapuszczona, ile  rozwiązań jest absurdalnych, a z drugiej jak nieprawdopodobny potencjał w niej tkwi, jak świetne i UŻYTECZNE rzeczy można zrobić. Wierzę, że przed nami złote lata dla UX w polskim publicu. Inaczej mnie by tu nie było.

Korpobankowość, czyli najmniej dbamy o UX najważniejszych klientów

Abstrakt: Jeżeli myślałeś że systemy transakcyjne dla klientów indywidualnych to koszmar usability to jeszcze nic nie wiesz. Analiza stanu obecnego, przyczyn oraz trochę nadziei na przyszłość.

IfixUX: Czytając abstrakt Twojego wystąpienia ciśnie mi się w głowie „You know nothing Jon Snow”. O czym będziesz nas uświadamiał?

Wiesław Kotecki: Większość osób narzeka na swoje konta transakcyjne w bankach. I ma oczywiście na co. Problem polega na tym, że jakby zapytać przedsiębiorców i duże firmy co myślą o systemach bankowych dla firm to prawdopodobnie większości cytatów nie dałoby się powtórzyć. A przecież to właśnie klienci firmowi są najbardziej dochodową grupą klientów dla banku. Czemu więc są najgorzej traktowani?

W swojej prezentacji podzielę się swoimi doświadczeniami z bankami nad rozwojem systemów dla firm – gdzie walczymy o podstawowe usability i często minimum jakości dla użytkownika. Przestawię przyczyny takiej sytuacji, aktualne trendy i na koniec postaram się nam wszystkim dodać otuchy (bankom, projektantom, użytkownikom).

Klucz francuski w trybach taśmy produkcyjnej

Abstrakt: Dlaczego konsultanci UX są w grupie ryzyka zagrożenia alkoholizmem? Skąd się biorą piekielni klienci? Dlaczego UX korporacyjnych projektantów na ogół wypada kiepsko? Logika taśmy produkcyjnej, a proces tworzenia user experience w perspektywie socjologicznej + całkiem użyteczny bonus Design Studio Method.

Tomasz Jakubowski

Service Design — gdy biznes zderza się z biznesem…

Abstrakt: O roli UX w usługach B2B; kilka słów o tym, jak dotychczasowe Out of the Box przestaje być wystarczające i potrzebie jego zastąpienia przez faktyczne Ready to Use.

Paweł Czerski

Zaprojektuj sobie bank

Abstrakt: 2013 rok będzie kolejnym krokiem w kierunku rewolucji 3.0 w bankach. Przeniesienie obsługi klienta do świata wirtualnego wiąże się z nowymi wyzwaniami. Aplikacje bankowe są projektowane z uwzględnieniem oczekiwań i preferencji klientów.

Paweł Haltof