W zależności od celu badania i charakteru badanego serwisu, obserwacja może przyjąć formę swobodnej eksploracji lub wykonywania przygotowanych zadań. Ważne jest aby pokazać badanemu na czym polega metoda Głośnego Myślenia i na bieżąco zachęcać go do wyrażania swoich uczuć, pierwszych wrażeń i wątpliwości.

Moderacja badania

10 przykazań obserwatora testów użyteczności UXbite
Ciekawym pomysłem jest zaznaczanie ścieżek badanego na wcześniej wydrukowanej mapie strony. I moim zdaniem jedno z najważniejszych przykazań to, wygospodarowanie czasu między każdą sesją badawczą na spisanie notatek podsumowujących każdego badanego – zachowanie respondenta, główne problemy i najciekawsze obserwacje, ogólne przemyślenia i wnioski związane z  badanym serwisem

10 przykazań moderatora testów użyteczności UXbite
Przykazanie 2 bardzo istotne – nie kończ zdań za badanego. Daj mu czas, aby dobrał odpowiednie słowa, a jeśli się zatnie, powtórz jego ostatnie słowa – prawdopodobnie wyrazi wtedy swoją myśl. Nie podoba mi się jednak przechodzenie z respondentem na „ty” – to zbytnio spoufala relację, co może prowadzić do przekonania badanego, że się dobrze rozumiemy (więc nie wyraża głośno wszystkich swoich myśli).

SpoolCast: Effective Moderating for Usability Testing Followup UIE Brain Sparks
37  minutowy podcast. Wywiad będący podsumowaniem wirtualnego seminarium przeprowadzonego przez Beth Loring, współautorkę książki Moderating Usability Tests: Principles and Practices for Interacting. Kilka słów o zasadach dobrej moderacji, przeprowadzaniu badań z dziećmi, badaniu tych samych użytkowników więcej niż raz i tym podobne. Dość ogólne informacje.

A Plethora of Participant Personalities UX Matters
O 4 typach respondentów i jak sobie z nimi radzić

Dealing with difficult usability test participants Userfocus
Zbiór wielu praktycznych wskazówek dla moderatorów testów z użytkownikami. Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, jak np. chęć ponarzekania, niechęć do krytyki lub strach przed oceną kompetencji w korzystaniu z nowych technologii.

Paying Attention: The Most Valuable Skill in UX Research UX Magazine
Co zrobić, aby być skupionym na badaniach i przegonić nudę

5 Useful Lies to Tell User Research Participants UX Booth
1. nie projektowałeś tego serwisu. 2. nie znasz go dobrze, więc nie umiesz pomóc. 3. nie ujawniaj prawdziwego celu badania. 4. nie mów ile osób obserwuje badanie. 5. chwal respondentów za to, jak bardzo są przydatni.

Testy zadaniowe

Testy z użytkownikami dzielą się na dwa rodzaje – na zliczające (summative) oraz kształtujące (formative). Pierwsze służą do oceny użyteczności poprzez pomiar różnych zmiennych – liczby popełnianych błędów, czasu wykonania zadania itp. Drugie skupiają się na poznaniu przyczyn zaobserwowanych problemów i poznaniu oczekiwań użytkowników. Obydwa rodzaje badań rządzą się innymi prawami i stosuje się je w innych warunkach projektowych – doskonale opisał to User Focus w 2 kinds of usability test.

Creating usability test tasks that really motivate users User Focus – Jakiego rodzaju zadania tworzyć, aby były ciekawe i motywujące dla badanych.

The Value Of Measuring Poor User Experiences  Measuring Usability
Artykuł wylicza kilka najważniejszych pomiarów w testach zadaniowych (niewykonane zadania, błędy użytkownika, błędy w systemie, czas wykonania zadania, katastrofy (!), przyczyny krytyki) i podaje dalsze źródła.

Uprzedzenia w badaniach

Better Experimental Design for Better User Testing UX Booth
O uprzedzeniach badacza i nastawieniu badanych. Jak być świadomym ich wpływu na wyniki badania.

9 Biases In Usability Testing Measuring Usability
Niezłe tekst o uprzedzeniach w badaniach użyteczności, jednak nie jestem pewna czy wszystkie mają faktycznie aż taki wpływ na wyniki.Ale warto mieć świadomość ich istnienia.

Pomiar satysfakcji

Istnieją różne metody pomiaru satysfakcji użytkowników. Od obserwacji ich mowy ciała i mimiki, poprzez wywiad, kwestionariusze aż po różne metody wspierające.

Kwestionariusze

If you could only ask one question, use this one Measuring Usability
Zbiór kilku prostych kwestionariuszy (chociaż to chyba za dużo powiedziane) do pomiaru satysfakcji po każdym zadaniu lub po skończeniu wszystkich zadań.

Klient na badaniu

Observing User Research UX matters
Powody, dla których zleceniodawca przychodzi na badania. Gdzie „umieścić” osoby obserwujące – na badaniach w laboratorium, zdalnych i terenowych.

All-hands-on-deck …for rapid user insights User Experience NZ
O tym, jak zaangażować klienta w czasie badania: kilku interesariuszy (stakeholders) przychodzi na wszystkie sesje w laboratorium, każdy z nich robi indywidualne notatki (obserwacje, cytaty, kwestie do przemyślenia) Po ostatniej sesji organizujecie warsztaty, na których wszystko grupujecie i nadajecie priorytety. Niby nic odkrywczego, ale w artykule jest kilka fajnych wskazówek.

Involving Stakeholders in User Testing Nielsen Norman Group